Belföld

Toy Story – amerikai filmdráma az e-bizalomról

Az idei március 8-át nemcsak a nőnap teszi majd emlékezetessé, ekkor kapcsolják ki ugyanis az eToys.com szervereit. Csődje komoly következményeket vetít előre az elektronikus kereskedelemben.

Toy Story – amerikai filmdráma az e-bizalomról 1Az egyesült államokbeli eToys.com internetes oldalán 75 százalékos árengedménnyel vásárolhatunk, viszont a részletfizetés intézményét nem vehetjük igénybe, és a játékok esetleges cseréjéről is le kell mondanunk. Mindez nem valamiféle új üzleti modell a meggazdagodáshoz: a virtuális áruház azért árul ilyen elképesztően alacsony árakon, mert március 8-án véglegesen lehúzza a már nem is annyira virtuális rolót.

Az eToys Story•1996: Toby Lenk, a Walt Disney korábbi vezetője megalapítja az eToys-t

•1997. októbere: ezer cikkes kezdő kínálattal megindul a website

•1999. májusa: bevezetés a Nasdaq-ra

•1999. októbere: 84,25 dolláros rekordszinten az árfolyam; megindul a brit oldal is

•2000. decembere: a profitwarningok miatt 1 dollár alá esik az árfolyam

•2001. januárja: bezár a forgalmát duplázni képes brit oldal

•2001. márciusa: a történet vége

Elvesztett bizalom

Az eToys fejlődését bemutató film igen rövidnek bizonyult, a vége felé rettentően gyorsan peregtek az események. A cég tavaly októberben jelentette be, hogy árbevétele 2000 utolsó három hónapjában 210 és 240 millió dollár körül alakul majd. A szezonális játékipar azonban nem hálálta meg a hozzá fűzött reményeket: a vállalat végül is csupán 131 millió dollár értékben adott el játékokat az ominózus időszakban. Bár 25 százalékkal ez is meghaladta az 1999-es értéket, a befektetők elkezdtek kételkedni a vezetők szavában. Kétségbe vonták így azt is, hogy az eToys-nak sikerül belátható időn belül nyereséget termelnie.

A cég az általános bizalomvesztés légkörében hiába kapálózott, hogy befektetőket találjon magának, akik megfinanszírozzák a profithoz vezető úton. A néhány centes árfolyam miatt felmerült az a gondolat is, hogy a részvényt kivezetik a Nasdaqról. Az alkalmazottak háromnegyedét már elbocsátották, március végén azonban feltehetően mindenkinek távoznia kell.

Jónak lenni kevés

Mindez persze nem számít újdonságnak az internetes vállalkozások sorozatos csődjei után, az eToys azonban tényleg jó volt. A cégvezetés értett a tevékenységéhez, a netes oldal könnyen kezelhető, és a logisztikára sem lehetett panasz. A megcélzott közönség és az árusított termékek köre is kitűnően alkalmas volt az internetes kereskedelem megvalósítására. A legtöbb játékot ugyanis felnőttek vásárolják ajándékként, akik túlságosan is kényelmesek ahhoz, hogy személyesen látogassanak el az óriási játékboltokba. A háló tehát megfelelő eszköz, főleg ha nincsenek fizetési és szállítási problémák.

Egyértelműnek tűnik tehát a kérdés: életképes-e a kizárólag online felületre építő értékesítési koncepció? Egyértelmű válasz persze nincsen, mindenesetre elmondható, hogy a fogyasztói e-commerce kilátásai sokkal rosszabbak annál, mint amilyennek egy évvel ezelőtt tűntek.

Túlélő lesz-e az Amazon?

Toy Story – amerikai filmdráma az e-bizalomról 2Az elektronikus kereskedők legismertebbike, az Amazon.com körül is konganak a vészharangok. A Lehman Brothers februári elemzése arra figyelmeztetett, hogy a cég rendkívül alacsony készpénzállománya veszélyezteti a működést. Erre hivatkozva pedig intett az Amazon kötvényeinek vásárlásától.

A régi szép időkHol vannak már azok a régi szép idők, amikor a befektetők vakon bíztak az internetes cégekben? Amikor jóllaktak az ígéretekkel, és hajlandóak voltak lenyelni tetemes veszteségeket is. Akkoriban még bármit el lehetett fogadtatni a tulajdonosokkal, ha az a piaci részesedés növelését szolgálta, hiszen senki sem akart kimaradni semmi jóból. Fordult azonban a kocka, és egy ideje már a kézzel fogható értéket keresik a befektetők. Az Amazon vezetőivel is megígértették, hogy 2000-ben már eljön a profit éve. Csakhogy az Amazon.com tavaly több mint 90 millió dollár veszteséget termelt.

A vállalat sorozatos elbocsátásokat hajtott végre, a cash-flow problémák pedig csak sokasodtak. Nem jelentett már számottevő előnyt az sem, hogy az Amazon az elsők között robbant be (first mover) az e-commerce világába.

Az eToys esete emellett arra enged következtetni, hogy az elektronikus kereskedelem területén egy ideig nem fognak nagy nevek születni. Az új belépők ugyanis képtelenek lesznek olyan befektetői kört találni, amely hajlandó lenne a márkanév semmiből való megteremtésének tetemes költségeit megfinanszírozni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik