Belföld

Mobilszolgáltatók borús kilátásai

A Forrester Research elemzése szerint a rövid időn belül telítetté váló mobilpiacon a rendkívül erős verseny miatt 2008-ra Európában mindössze öt szolgáltató marad talpon.

Mobilszolgáltatók borús kilátásai 1A pesszimista jóslatok alapja a harmadik generációs mobilrendszerekbe fektetett hatalmas összegek és az ettől várt profit között tátongó rés, különös tekintettel a mobil internetes piacra. A Forrester Research tanulmánya szerint az egy felhasználóra jutó éves bevétel 2005-re várhatóan 15 százalékkal, felhasználónként 300 dollárra csökken az egyre élesedő verseny következtében.

Lars Godell, a Forrester telekommunikációs elemzője szerint a mobilpiac mérete 36 százalékkal is csökkenhet. Kétséges, hogy a jövőbeli harmadik generációs mobilszolgáltatásokból származó bevétel kompenzálja a hagyományos mobilpiacon bekövetkezett profitcsökkenést.

Olvassa el……korábbi írásunkat: Telekommunikációs piac: baj van!

Pénzügyi problémák

Az előrejelzések azt mutatják, hogy a hálózathasználatból és a tartalomszolgáltatásból származó jövedelmek elmaradnak a várakozásoktól, ami a szolgáltatók számára felhasználóként 60 dolláros kiesést jelent évente. Godell szerint főleg azon országokban néznek szembe komoly veszéllyel a mobilcégek, ahol rendkívül nagy összegeket fektettek be a harmadik generációs mobilok licencébe. Ezeken a piacokon – ilyen többek közt az Egyesült Királyság – az egyre élesebb verseny következtében a nem elég tőkeerős cégek csődbe mehetnek a drasztikusan csökkenő profit miatt.

A chipkirály véleményeHans Geyer, az Intel elnök-vezérigazgatója a közelmúltban egy GSM világkonferencián azt mondta, a telekom cégek túl sokat költenek még nem bizonyított, új generációs technológiákra, és ez akár az iparág komoly pénzügyi válságához is vezethet. A legnagyobb európai mobilszolgáltatók: a Vodafone, a Deutsche Telekom, a France Telecom és a Telefonica a múlt évben összesen több mint 100 milliárd dollárt költöttek a harmadik generációs licencekre.

Mark Blowers, a Butlers Group vezető elemzője nem ennyire pesszimista. Véleménye szerint a mobil iparágban bekövetkező konszolidáció érzékenyen fogja érinteni a szolgáltatókat, megfelelő stratégiával azonban ki lehet használni a változó piacban rejlő új lehetőségeket. Blowers szerint nem reális az a feltételezés, hogy a mobil internet piac képtelen lesz ellensúlyozni a hagyományos szolgáltatások csökkenő bevételeit. A tartalomszolgáltatókkal való minél szélesebb körű együttműködés lehet a legfőbb módja a bevételek növelésének.

A mobiltelefon piac telítettsége, valamint a harmadik generációs mobilszolgáltatások bevezetésének késése miatt, a siker érdekében a szolgáltatóknak egyre erőteljesebben kell törekedniük a differenciálásra. Az előfizetőkért folyó ádáz versenyben az árak drasztikus csökkenése miatt a technológiai újítások lehetnek a legfőbb eszközök az egymástól való megkülönböztetésben.

Blowers még egy fontos dolgot emel ki: téves az a megállapítás, hogy a felhasználók egyetlen eszközt fognak használni az új generációs szolgáltatások elterjedésekor. Vagyis a piac telítettségével kapcsolatban óvatosan kell fogalmazni, mert a felhasználók számát tekintve tényleg közel van a felső határ, azonban a felhasználó nagy valószínűséggel több mobil eszközzel fog rendelkezni, és ez a tendencia csak erősödik.

Mobilszolgáltatók borús kilátásai 2Növekvő elvárások

A gyors technológiai fejlődésnek köszönhetően a privát és az üzleti felhasználók igényei jelentősen megnövekedtek. Az ügyfelek magasabb színvonalú szolgáltatásokat várnak a pénzükért, Bowlers szerint azonban az előfizetőknek csak egy kis csoportja lesz hajlandó ezért többet áldozni. Az üzleti felhasználók nem fognak az új szolgáltatásokért többet fizetni, emellett viszont egyre több értéket várnak a pénzükért.

A Nemzetközi Telekommunikációs Szövetség által kiadott közlemény szerint az új generációs szolgáltatásokhoz nélkülözhetetlen infrastruktúra legjobb esetben is csak 2003-ban épül ki. A szolgáltatók számára ez azt jelenti, hogy az új technológia bevezetéséig meg kell felelniük a növekvő fogyasztói elvárásoknak, ez a várakozás azonban komoly problémákat okozhat a mobilcégek hitelessége szempontjából.

A szolgáltatók marketing részlegei komoly kihívással néznek emiatt szembe, mert az új technológia alkalmazása nélkül kell megkülönböztetni magukat a versenytársaktól, miközben a felhasználók nagy része már az új szolgáltatások iránt érdeklődik. Ezt azt jelentheti, hogy a piac telítettsége miatt az új technológiáért magasabb díjakat felszámolni nagyon könnyen végzetes lépés lehet.

A jelenlegi szolgáltatásokat már megunt, és az új technológiát alkalmazni vágyó vásárlók ugyanis olyan kínálattal találják majd magukat szemben, ahol az ár mint differenciáló tényező alkalmazása nem a legszerencsésebb. Ügyfeleket elcsábítani inkább a minőség javításával és a választék növelésével lehet.

Mobilszolgáltatók borús kilátásai 3A kulcsszó: közösség

Ezen akadályok leküzdéséhez szakértők szerint a szolgáltatók új szemlélete szükséges. A mobilcégeknek az egyéni előfizető helyett inkább a közösségre kell koncentrálniuk. Ezt tette az America Online, amikor újragondolta szerepét a piacon, új portálokat indított, és a szolgáltatások egyre bővülő választékát tette elérhetővé a mobil eszközök egyre szélesebb palettáján. Az AOL önmagát közösségként definiálta, és ezen új szemléletnek köszönhetően sikerült megőriznie előfizetőit.

Az a kérdés, hogy vajon helyes lépés volt-e hatalmas összegeket költeni olyan technológiákra, melyek várhatóan csak évek múltán termelnek profitot, nagy valószínűséggel nyitva marad. Az azonban kétségtelen, hogy ha a jelenleg nehéz időszak elé néző telekommunikációs cégek nem képesek a növekvő fogyasztói igényeknek megfelelő, az új lehetőségeket kiaknázó szolgáltatások széles palettáját kínálni, az az egész iparág számára rendkívül komoly problémák forrása lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik