Belföld

Honunk lapjai I. rész

A világhálón szerveződő információs központok sokfélék, mégis nehéz kiigazodni közöttük, akár hírekre vagy programajánlóra, akár gazdasági információkra van szükségünk. A FigyelőNet összeállítást készített a hazai portálokról.

Honunk lapjai I. rész 1Amióta behálóz minket a worldwide web, a szörfölők rendelkezésére állnak az internetes portálok legkülönbözőbb változatai. Valódi jelentőségük viszont igazából csak az elmúlt egy-két évben lett, amióta rohamosan nőni kezdett a hazai internetezők száma.

A szórakozás és a kommunikáció túlsúlyban levő igénye nagyban befolyásolja a portálok tartalmát, ez azonban mind komolyabb befektetéseket jelent, mivel egy online játékot vagy chat-programot létrehozni és üzemeltetni mindenképpen drágább, mint ha tanulási célú anyagokat publikálnak.

A számok tükrébenJelenleg a lakosság 2-3 százalékának, közel 300 ezer embernek van olyan számítógépe, amellyel kapcsolódhat az internethez. A TNS Módusz 2000. évi felmérése szerint azonban ennél jóval több embernek, a lakosság 11 százalékának van hozzáférése a hálózathoz. A KÓD Piac-, Vélemény- és Médiakutató ugyanezt az arányt 13 százalékra teszi.

Munkahelyről az összes internetező 44 százaléka csatlakozik, oktatási intézményből 35 százalék kapcsolódik, és csak 21 százalék azoknak az aránya, akik otthonukból érik el a világhálót. Valószínűleg idén is tovább bővül a munkahelyi hozzáférés, és év végére már 80 százalékos túlsúlyba kerülhet az iskolai és otthoni eléréssel szemben.

Emellett érdemes megfigyelni azt is, hogyan alakul az amerikai webhasználat irányultsága. A 16 és 22 év közötti korosztály az USA-ban leginkább szórakozásra használja a világhálót, ami Magyarországon becslések szerint még inkább így van, viszont a tengerentúli adatok emellett egy jelentős értéket jeleznek a tanulás tekintetében, ami hazánkra kevésbé jellemző.

Horizontális oldalak

Arányaiban rohamosan nő a munkahelyi szörfözők száma. Ennek alapján feltételezhető, hogy az elsősorban iskolai és otthoni internetezőket kiszolgáló horizontális oldalak nehéz időszak és nagy verseny elé néznek. Éppen ezért is érzékelhetően javul a széleskörű tartalomszolgáltatást nyújtó portálok színvonala.

Mára már magyarországi viszonylatban is pontosan megfogalmazhatók a horizontális oldalakkal szembeni alapvető elvárások, aminek a siker érdekében mindenképpen eleget kell tenni. Így nem nélkülözheti egy komolyabb portál az e-mail-rendszert, a különböző fórumokat, a híreket, a játékokat, az érdekes információkat, és a jól működő keresőrendszert sem.

A legnépszerűbb oldalakon ma is mindenütt megtalálható a “keresőgép”, amellyel nemcsak az adott site-on, hanem az egész interneten kutathatunk. Sok fejlesztőcég ma is osztja azt a véleményt, hogy az úgynevezett search engine-ek tökéletesítésével elősegíthető a felhasználók számának növekedése.

Honunk lapjai I. rész 2Konkurenciaharc

A vezető portálok, mint az Index, az Origo vagy a Korridor, mind más véleményen vannak az online piaci kilátásokkal kapcsolatban. Gerényi Gábor, az Index főszerkesztője szerint nagy hátránnyal indulnak az új oldalak, mivel kicsi a mozgás a piacon, és nagyon nehéz egymástól elragadni a felhasználókat.

Ez azt jelenti, hogy az új site-ok komolyabb befektetéseket igényelnek ahhoz, hogy felfelé íveljenek látogatottsági mutatóik. Gerényi Gábor bízik az Index sikerében, és nem érzi annak veszélyét, hogy a piac nemrég indított, jelentős pozícióra törekvő szereplői a közeljövőben komoly ellenfelekké válhatnak.

Honunk lapjai I. rész 3De nemcsak a színvonalas tartalomszolgáltatás számít. Kelemen Gábor, a Korridor igazgatója szerint, ha egyre inkább a marketingstratégiától, a reklámra költött összegtől is függ a siker, a Korridor nagy előnye, hogy az MTM-SBS Televízió Rt. részeként a TV2-ben hirdetve jelentős előrelépést produkálhat ezen a téren.

A másik nagy különbség, hogy minden portál más és más dolgozói létszámmal próbál színvonalat tartani. Várdy Zoltán, a viaNovo részéről érdekesnek találta, hogy az Index – tudomása szerint – több mint 100 emberrel dolgoztat. Ez igen komoly kiadásokat feltételez üzemi szinten is, amit a legtöbb portál mindinkább szeretne leszorítani a nagyobb folyólagos veszteségek elkerülése érdekében.

Gerényi Gábor elárulta, hogy átlagosan 150 ember dolgozik az Indexnél, és nem terveznek semmilyen szintű leépítést, mivel a dolgozói létszám költségvonzatát korábban már beépítették az üzleti tervbe, így nem lépik túl saját korlátaikat. Összehasonlításképpen érdemes megemlíteni, hogy a Korridor 30 állandó munkatárssal és a TV2-vel közös médiaoktató intézet keretein belül még körülbelül 15 gyakornokkal működik, de a viaNovo is csak 22 emberrel dolgozik.

LátogatottságA piaci versenyben meghatározó adat a látogatottság. Ennek alapján sorolják be az oldalakat leggyakrabban, így a tartalomszolgáltatók egyik elsődleges célja a látogatottsági adatok növelése. A mérőszámok – főleg a horizontális site-ok esetében – igen könnyedén változhatnak, akár egyik napról a másikra is, és mivel műsorújság nem jár hozzájuk, nehezen számíthatók ki előre a hullámzások.

Emiatt alapvető védelmi stratégia a látogatószám állandó szinten tartása, aminek egyik kiváló eszköze a levelezőrendszer kialakítása. Ha egy horizontális portál színvonalas e-mailrendszert működtet, vagy ingyenes tárhelyet kínál, akkor a már regisztrált felhasználók biztosan rendszeres vendégekké válnak.

Ezen túlmenően a nézőszámok további növelése már csak a tartalom minőségén és a keresőprogram hatékony működésén múlik. Magyarország legnagyobb portáljai napi több százezres oldalletöltésüket (page impression) úgy érik el, hogy regisztrált felhasználókat kiszolgáló levelezési rendszert, komoly tartalomszolgáltatást nyújtanak, és a magán homepage-ek sokaságának adnak ingyenesen helyet.

Figyelemfelkeltés, meghökkentés?

Honunk lapjai I. rész 4A Stop.hu, amely 1999. augusztusában indult, eleinte partneroldalak összessége volt. Egy évvel később, 2000 nyarán viszont már saját szerkesztőséget állítottak fel, így november 16-ától megkezdhette az önálló információszolgáltatást. (A hírszerkesztés a jelek szerint sikeres, hiszen Torgyán József lemondásakor is a helyszínen járt a hírszolgálat riportere!)

Ez az önállósodás és a hozzá kapcsolódó fejlesztések megközelítőleg 50 millió forintba kerültek, és további 30 millió forintot jelentett a 2001 február elején indított reklámkampány. Egyelőre a Stop.hu is pénzügyi nehézségekkel küzd, akárcsak más hasonló vállalkozások. Igaz, a reklámbevétel a 2000-es esztendőben több tízmillió forintot jelentett a cégnek, ez sajnos csak a költségek egy részét fedezte. A további kiadásokat a tulajdonos Telnet Magyarország Rt., valamint az üzletben érdekelt többi befektető állta.

Nyitott szerkesztőségA Figyelőnethez hasonlóan a VNU Budapest Rt. érdekeltségi körébe tartozó Startlap az egyik leglátogatottabb weboldal Magyarországon.

“A legjobb oldalak egy helyen, innen érdemes elindulni!” – hirdeti a szájt szlogenje. A Startlap célja, hogy a lehető legtöbb linket kínálja, gyorsan és áttekinthetően.

Jelenleg három “belsős” és mintegy negyven aloldalszerkesztő állítja össze és frissíti a címtárakat. A nemrég útjára indított laprendszer (www.lap.hu) célja, hogy minél több új, külsős szerkesztőt toborozzanak, akik saját, egy témát a lehető legalaposabban megjelenítő lapjuk elkészítői és karbantartói lesznek. Cserébe a garantáltan magas látogatottságot és az oldalukon lévő bannert kapják. A módszer remekül működik Hollandiában, ahol több mint 1600 lelkes szerkesztő dolgozik (lásd: www.startpagina.nl). Hovatovább nincs is olyan terület, amiről ne lehetne pillanatok alatt igényes, gazdag linkgyűjteményt találni: létezik például Magyarország-lap is. Ugyanez a lefedettség, vélik a Startlaposok, hamarosan nálunk is elérhető lesz.

A világszinten érzékelhető cégátalakítási hullám jelei itt is megmutatkoznak. A Stop.hu-t működtető Telnet Magyarországról saját reklámrészlegét leválasztva a RedStarsszal közösen létrehozták a telnet Interactive Rt-t, amely kizárólag webes ügynökségre és webreklámra szakosodott.

A nagy medve

Honunk lapjai I. rész 5Az Index.hu az egyik legismertebb tartalomszolgáltató Magyarországon. Gerényi Gábor, az Index.hu tartalom- és szolgáltatásfejlesztésért felelős főmunkatársa úgy látja, hogy a piacnak ez a része mostanra megmerevedett, ezen igen nehéz változtatni, így most nem az új vállalkozások ideje jött el, hanem a meglévő szolgáltatások színvonalának fejlesztése kerül előtérbe. Az oldalletöltés mellett még a bevételtermelő képesség határozza meg jelentősen az egyes fejlesztések irányát.

Az Index célja tehát az, hogy megőrizze piacvezető pozícióját az elért bevételek tekintetében is. Pöstényi Péter gazdasági igazgatótól megtudtuk, hogy az Index a múlt év során 500 milliós árbevételt produkált, de emellett körülbelül 100-150 millió forintos veszteséget termelt a beruházásokkal együtt. 2001 első hat hónapjában a portál üzemi szinten várhatóan már nyereséges, és nem tartják kizártnak, hogy óvatosabb beruházási ütemterv mellett az év végi mérleg is pozitív lesz. Az üzemeltetők sokat várnak a 2001-re tervezett tőzsdei bevezetéstől, mert az bővítheti a bevételi források körét.

Az új vetélytárs

Honunk lapjai I. rész 6A Korridor.hu az egyik legújabb olyan portál, amely rövid úton a csúcsra szeretne kerülni. Mindössze három hónapja van a piacon, de máris jelentős szereplője. Kelemen Gábor igazgató hangsúlyozta, hogy a látogatószám és az általános ismertség további növelése érdekében a marketing minden eszközét bevetik – akármennyire kegyetlenül hangzik is. Így egyik legkomolyabb előnyüket, a TV2 reklámlehetőségeit is maximálisan ki szeretnék használni.

A tavaly novemberben indított portál hetente 5-10 százalékkal képes növelni látogatóinak számát. Nem kis céljuk pedig az, hogy egy év leforgása alatt a portálpiac legismertebb szereplőjévé váljanak. Üzleti terveik szerint bevételük az online reklámtorta (banner hirdetések és szponzoráció) 25 százalékát haladja meg ebben az évben.

Tartalomszolgáltatásukat a Stop!-hoz hasonlóan vertikális partneroldalak hálózattá alakításával kívánják bővíteni. Ennek megfelelően hamarosan helyet kap egy filmes, egy zenei, egy szépségversennyel foglalkozó, és egy personal finance (személyi pénzügy) témakörével foglalkozó oldal is. De persze ők sem feledkeznek el az elmaradhatatlan játékról, hamarosan ilyen szolgáltatásokkal is jelentkeznek.

Más megoldásokkal…

Honunk lapjai I. rész 7Alternatív elképzelésekkel jelentkezik a viaNovo.hu. A portál tulajdonosa, az e-Europe Media Corporation elsődleges célja, hogy regionális oldalt formáljon, ezért együttműködésbe kezdett több nemzetközi site-tal, a tárgyalások jelenleg is folynak. A 2000 májusában indított oldal működtetésével 65 millió forintos bevételt értek el, ami nem haladta meg a kiadásokat.

Várdy Zoltán, az e-Europe Media elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy 2002 második negyedévére nyereségesek kívánnak lenni, de nem bíznak a hagyományos eszközökben, ezért a megszokottól kissé eltérő módon szeretnének fejlődni. A 22 főt foglalkoztató viaNovo.hu menedzsmentje úgy látja, a hagyományos banneres hirdetési megoldás nem elég hatékony, ezért több piacvezető céggel is közös terveket készített arra vonatkozóan, hogy kreatív marketingtevékenységet folytathassanak.

A Hewlett Packarddal létrehozták az oldal egyik érdekességét jelentő fotógalériát, amely a digitális fényképezéssel kapcsolatban kínál újat az odalátogatók számára. A cég saját erősségeit többek között abban is látja, hogy elsőként hozta be Magyarországra a Google keresőrendszerét, és magas színvonalú ingyen SMS lehetőséget kínál a Quios segítségével.

A viaNovo.hu elsősorban a 15 és 29 év közötti réteget célozza meg, mindenek előtt fiatalos, lendületes és emellett színvonalas tartalmat kíván adni a site-nak. Az oldalt február elején naponta átlagosan 18-20 ezren nézték meg, és a korábbi, átlagosan 25 éves látogatói életkor mostanra már 23-ra csökkent, ezt a portál vezetői céljaik tükrében pozitív jelként értékelik.

Tengelymetszésen az Origo

Honunk lapjai I. rész 8A közelmúltban perre vitt névhasználati ügy mostanra elcsitult, az Origo név újra a korábban már megszokott helyére került. A korábban Origo Kft. néven működő, 1999 májusától azonban MatávNet Kft.-ként tevékenykedő cég tovább fejleszti az oldalt, megállapodások sorát köti meg többek között a Concorde Directtel, a GRoby élelmiszerlánccal, a Habostorta.hu oldalával, illetve a NetPincér-rel.

Látogatottság terén vezető portálként tartják számon hazánkban, és bár pénzügyi szinten az Internettóhoz hasonlóan nem árultak el részleteket, annyit megtudtunk, hogy a site éves reklámbevétele a cég becslései szerint a magyarországi online reklámpiac 30 százalékát teszi ki. De mielőtt bárki azt képzelné, hogy az oldal csupán szolgáltatásaival és tartalmával éri el a napi 80 ezres főoldali látogatószámát, érdemes figyelembe venni azt is, hogy az oldal már 1998. december 1. óta működik, jelentős előnyt szerezve ezzel a piacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik