Belföld

Interaktív televíziózás Magyarországon

Nagy-Britanniában 1998 novemberében vezették be a földi sugárzású digitális televíziózást. Már közel 1 millióan használják a nagy választási lehetőséget és interaktivitást biztosító tévézésre alkalmas készülékeket. Itthon is elkezdődött az átalakulás...

Korábbi cikkünk• Digitális televíziózás

Nálunk most folyik a digitális televíziózás törvényi hátterének megteremtése, s ezzel párhuzamosan a fizikai megvalósítás előkészítése. A törvények megalkotása jelenleg ott tart, hogy az érintettek várják azt a kormányhatározatot, amely a megvalósítás ütemtervét tartalmazza.

Az Antenna Hungária (AH) Rt., amely úttörő szerepet szán magának az új kultúra elterjesztésében, pályázatot írt ki az eszközpark beszerzésére. Mint Kárpáti Rudolftól, a társaság műsorterjesztési vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk, jövőre Budapesten már megkezdik a lakossági digitális földi tévésugárzást. Az AH Rt. szakértői nemzetközi trendek alapján úgy számolnak, hogy kettő-négy év múlva országosan is elterjedhet ez a technológia, már ha a hozzáférést biztosító készülékek ára radikálisan csökken.

A digitális tévézés módozataiEGYSZERI MÓD.

A nézőnek át kell kapcsolni a tévéprogramra, így amíg az interaktív alkalmazásokat veszi igénybe, addig nem látja a műsort. Ilyen például a nagy-britanniai Open vagy a Microsoft által nyújtott WebTV szolgáltatás.

EGYIDEJŰ MÓD. Az interaktivitást egy, a képernyőben megjelenő másik kis képernyőben teszi lehetővé. Így egy kvíz-műsor követése közben a néző online válaszolhat az ott feltett kérdésekre, vagy egy adott sporteseménnyel kapcsolatban lehívhat statisztikákat. Ezt kínálja az amerikai Scientific- Atlanta vagy a General Instrument.

MEGSZ AKÍTÓ MÓD. A készülék felveszi a tévéműsorokat, így a néző, ha interaktív szolgáltatást akar igénybe venni, csak megszakítja az adást, majd ott folyatja, ahol abbahagyta. Ilyenek az amerikai TiVo és a ReplayTV készülékei. Elemzők szerint ez a megoldás aláássa a televíziózás kereskedelmi pilléreit, mert lehetővé teszi, hogy a nézők átugorják a reklámokat.

Kísérletezés…

Kísérleti jelleggel a cég már 1999 óta szolgáltat öt tévéműsort egyetlen kisteljesítményű digitális adón, a budapesti UHF 43-as csatornán. Az idén szeptembertől (a már saját tulajdonú adón) kibővítik a próbasugárzást, s 100-150 készüléket osztanak ki, főleg azoknak, akik szakmailag érintettek a törvény-előkészítésben. A Hírközlési Főfelügyelet pedig megkezdte a nemzetközi egyeztetéseket a magyarországi frekvenciatartományok kijelöléséről, s ez alapján valószínűsíthető, hogy a 3 új hálózat országosan 12-15 műsor digitális sugárzását teszi majd lehetővé.

Szakértők szerint a digitális televíziózás jelentősége akkora, mint a tűzé vagy a keréké. Ez a technológia hazánkban például képes az eddigi frekvenciaszűkösséget frekvenciabőséggé felváltani. Mivel hang-, adat- és videojeleket egyaránt közvetít, az egyszerű televíziózáson túl interaktív kommunikációt tesz lehetővé, s nem csak az adott műsorokkal kapcsolatban, hanem egyéb más tartalomszolgáltatás esetében is.

Mi a teendő?

Noha a vételi oldalon a hagyományos szoba, vagy tetőantenna, sőt bizonyos esetekben egy szál drót is elég, a digitális tévézésre a nézők szempontjából alapvetően két út kínálkozik. Az egyik, amikor a néző a hagyományos tévékészülékhez vásárol egy kiegészítő, “set-top-box” elemet, amely a digitális csatornákról analóg formátumúvá dekódolja a jeleket, míg a másik esetben olyan komplett tévékészüléket vesz, amelybe ez már be van építve. Ma még a set-to box drága, körülbelül százezer forint, de a szolgáltatás beindulásával a nagytételben való értékesítés következtében ára esni fog.

Tőlünk nyugatra

Európában Nagy-Britannia mellett Svédországban és Spanyolországban folyik földi sugárzású digitális televíziózás. Míg a skandináv országban mindössze 13 ezer előfizetőt számolnak, addig a spanyoloknál rohamosan nő a szolgáltatás népszerűsége: a bevezetése óta eltelt két hónapban a felhasználók száma elérte a százezret.

A Forrester Research becslése szerint 2005-re a digitális tévé veszi át a személyi számítógépek szerepét az elektronikus kereskedelemben, tehát nem a PC-ken, hanem e készülékeken keresztül fogunk vásárolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik