Belföld

Kocsmán innen, klubon túl

Lassan tíz éve, hogy elkezdtek kocsmázni vagy klubozni az egy szakmához tartozók. Kezdetben volt a Reklám Kocsma, utána szép sorban alakulgattak a többiek: a Sales, a HR-, a Net, a TAP (Travel Agency Party), a First Tuesday, és ki tudja még, hány - Ön szokott kocsmázni?

A szakmai kocsmák nem olyanok, mint az egykori lebujok, ámbár sör, bor persze itt is folyik. Sőt, jellemzőjük egy új stílusjegy: a welcome drink, ami szinte kötelezővé lépett elő minden kocsmában.

Kocsmán innen, klubon túl 1Szponzorok

A szponzorok szerepe az utóbbi időben hanyatlani látszik. Kezdetben elképzelhetetlen lett volna támogatók nélkül egy-egy party megrendezése, pontosabban annak finanszírozása. Ráadásul azok, akik e nemes szerepet vállalták, előrukkolhattak saját prezentációjukkal is – mintegy marketing-elemet felvillantva a rendezvényen. Most azonban, amikor már kialakulóban a stabil kocsmázói kör, egyre kevésbé fontos a szponzorok felkutatása.

A szervezők köré csoportosul az a lelkes gárda, amely mindent megmozgat célja érdekében. Ugyanakkor mindenki elismeri, hogy a szervezettség fokmérője a nagyérdemű számára elsősorban az, milyen show vagy sztárcsapat színesíti, dúsítja az estet. Merthogy nyilván nem két fillér például az olimpikonok felvonultatása, vagy a Sub Bass Monster megszólaltatása, de a tombola sem működik pénz nélkül.

Kik “kocsmáznak”?A kocsmázás fogalmával egy viszonylag jól körülhatárolt korosztályt is be tudunk azonosítani. Azok a huszon- és harmincévesek járják a kocsmákat, akikből már kiégett a diszkóláz, viszont ódzkodnak még az éttermek merev meghittségétől, és/vagy nem kerültek be a nagyszabású házipartyk listájára. Ad hoc szociológiai körkérdésünk szerint többségük még a párválasztáson “innen” és nem a “túl” kategóriájába sorolható. Valahol a középúton járnak, amelyen a szórakozás a szakmába ütközik. A piálás, a dumálás, lötyögés éppúgy a sajátjuk, mint a szakmába való alámerülés, egy-egy komoly vita igazi szellemi kihívás a társaság számára. Sokan tudják új oldalukról megismertetni magukat, vagy azért, mert a “közeg” többet hoz ki belőlük, vagy azért, mert nem a munkaasztal mögött görnyednek, nem a hivatali arcukat kell mutatniuk. Míg a munkahelyre nem viszi be az ember a magánéletet, addig itt módjával ugyan, de módja nyílik rá.

Azt is megkockáztatjuk, ők nem a szakma nemecsekernői, de nem is a topmenedzsment kiválasztottjai. Az előbbi még nem jutott fel e körbe, az utóbbinak pedig feltehetően derogál már részt venni ilyen jellegű megmozduláson.

Mi a szakmai kocsmák legfőbb erénye?

A résztvevők a kötetlenséget, a lezserséget tették az első helyre a felsorolásban, és persze a találkozók szakmaisága sem került az utolsó helyre. Erről azonban már megoszlottak a vélemények. Vannak ugyanis olyan kocsmák, ahol csaknem kötelező a szakmabeliek jelenléte, és ahol egy kiválasztott téma a rendezvény fő motorja, s persze ettől kezdve minden dög unalom is – fogalmaztak néhányan felettébb kritikusan.

Ám többen voltak ezzel ellentétes véleményen, mert mint mondták, épp azért járnak el a rendezvényekre, mert érdekli őket az adott téma. A szakmai találkozóknál, a fórumoknál, a kiállításoknál, a standlátogatásoknál, a konferenciáknál és a kongresszusoknál jóval többet, belső infókat tudhat meg az ember egy ilyen bulin.

A kocsmák nem titkolt célja többek között egy jó üzlet nyélbe ütése. Sokaknak jött már itt össze a nagy üzlet, vagy az annak elcsípéséhez szükséges jó kapcsolat.

NépszerűségA népszerűségi mutató többnyire a jelenlévők létszámával mérhető, így beszámolhatunk olyan kocsmáról, amelyik 2500 vendéget is tudhatott már magának. Ellenben az is sokat mond, ha – példaként a tőzsde 10 éves évfordulójára szervezett Tőzsde Klubot említhetjük – amikor többen ünnepeltek ott, mint a hivatalos jubileumon.

Nyitott és zárt kocsmák

Vannak nyitott és zárt kocsmák, azaz olyanok, ahová mindenki betérhet, de olyanok is, ahová tagságit kell váltani. Van, amelyik gazdag fiúkra pályázó csajok gyülekezete – a fordítottja sajnos még nem létezik! Az viszont igen, hogy helyenként a felhozatal iránt érdeklődő erősebbik nem gyülekezik, mint az éji vad.

Például “Club and Holiday” által szervezett kocsmák zártak, a tagsági viszont ingyenes – ide szigorúan csak a szakmabelieket várják a szervezők. A TAP-nak elvileg 15 ezer tagja van, de természetesen egy-egy rendezvényre 400-600 főnél nem mennek el többen.

Kocsmán innen, klubon túl 2Klubélet magyar módra

A klubok csillaga leáldozóban, tagjaik száma a felére csökkent, s a kezdetben, az angol hagyományokból ismeretes igazi klubéletnek induló rendezvények – előadásokkal, vitákkal, közös eszmecserékkel – manapság kihalóban vannak.

Klubok közelebbről

A Lorántffy Zsuzsanna Bortársaságba kedves törzsvendégeit hívja meg a Gundel étterem, s ugyanide szigorú szabályok szerint a vendéglősöket. Tehát ez szigorúan zárt közösségnek tekinthető.

A Monarchia étterem klubtagjait arany, ezüst és bronz kártyák alapján kategorizálja, a legdrágább tagsági 300 ezer forintba kerül, az ezüst 200, a bronz 100 ezerbe. Ezért cserében 30 százalék kedvezmény illeti meg a klubtagok minden fogyasztás után. Más, előkelő éttermekkel is szerződésben vannak, ott kevesebb, 5-10 százalék a levonható kedvezmény.

Nyitott vagy zárt ajtók?Zártak:



TAP, 4 Wheels, Vendéglősök Borvacsorája, Medipub, Telepub, Real Estate Pub, Lorántffy Zsuzsanna Bortársaság, Monarchia Klub, Szindbád klub

Nyitottak:

HR, Netkocsma, Tőzsde Klub, After Busieness Pub, Reklámkocsma, Szivar Vacsora,

A szivarosok klubja (Gundel étterem) nyitott, bárki betérhet oda a 15 ezer forintos vacsora árának leperkálását követően.

A Szindbád Klub fix díja 25 ezer forint plusz áfa, s ezen felül belátás szerint bármennyi befizethető még a klubtagságira. Ingyenes szolgáltatásokkal honorálja a klubtagságot az étterem: a rendezvénytermet előzetes egyeztetés után rendelkezésre bocsátja, telefont, faxot ingyen lehet használni. Az éttermi fogyasztásból 10 százalék kedvezményt ad.

A hanyatlás okai

A legfőbb ok az idő: a felsővezetésnek nincs ideje klubéletet élni, este hétig dolgozik, utána legfeljebb egy-egy üzleti vacsorát bír még lebonyolítani. A hírcsatornák is változóban, a klubok nem nyújtják a hajdani unikumot az odalátogatónak, nem a klubból, más forrásból szerzik az “első kézből” jövő információkat.

Mindemellett varázsukat is elvesztették az elit klubok, kiüresedtek. Még a külföldiekre (és a külföldi hagyományokra) számító Ambassador Klub sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: csupán üzleti, diplomáciai ebédek, vacsorák helyszíne.

A cikk elkészítésében a segítségünkre voltak: Galambos Róbert (marketing- és reklám tanácsadó), Kecskeméti Judit (Tőzsde Klub), Szappanos Judit (Netkocsma), Vaszary Zsolt (Telnet), Aranyi István (Club and Holiday), Péter Krisztina (Gundel) és Simóka Ildikó (Szindbád).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik