Belföld

VNU-óriásügylet

A VNU holland kiadó amerikai óriásügyletet jelentett be: több mint kétmilliárd dollárért felvásárolja az AC Nielsen piackutató társaságot. Az ehhez szükséges pénzt pedig abból teremti elő, hogy megválik hagyományos üzletágainak egy részétől.

VNU-óriásügylet 1A VNU (amely a Figyelő kiadója is Magyarországon) alig több mint egy évvel ezelőtt kezdett jelentős stratégiaváltásba. Ennek az a célja, hogy hagyományos európai újság- és magazinkiadóból a világ egyik vezető üzleti és marketing adatszolgáltatójává váljék. A remények szerint ugyanis ezt a területet a tradícionális üzletágakhoz képest kevésbé érinti a gazdasági visszaesés.

A stratégiaváltás első nagy lépésére tavaly került sor, amikor a VNU 2,5 milliárd dollárért felvásárolta a főleg televíziós nézettségméréssel foglalkozó Nielsen Media Research médiakutató intézetet.

MéretekA VNU 16 ezer embert alkalmaz világszerte. Tavalyi bevétele 2,8 milliárd dollár volt. Az AC Nielsen 21 ezer embernek ad munkát, bevétele 1,5 milliárd dollár volt 1999-ben.

A mostani “második fordulóban” újból hasonló nagyságrendű összeget, 2,3 milliárd dollárt fizet az elsőként megvásárolt leányvállalat “anyacégéért”, az AC Nielsen piackutatóért, amely az Egyesült Államokban és a világ 80 országában szolgáltat többek között kiskereskedelmi adatokat, felméréseket.

Részvény, tőzsdeA 2,3 milliárd dolláros üzlet érdekessége, hogy az AC Nielsen részvényeinek 24,62 dolláros pénteki záróértékéhez képest a VNU 36,75 dollárt fizet majd a papírokért. A vásárlás hírére az amszterdami tőzsdén 6,55 százalékos emelkedéssel máris 53,65 euróra erősödtek a VNU részvények.

A pénzügyi háttér

Az ügylet nem kis falat, még az olyan médiabirodalom számára sem, mint a VNU. A kifizetendő összeg csupán fél milliárd dollárral kisebb a cég tavalyi bevételénél. A holland vállalat éppen ezért azt is bejelentette, hogy a felvásárlást részben banki forrásból finanszírozza, másodsorban abból a pénzből fedezi, amelyet a fogyasztói és oktatási-információs csoport eladásából remél, harmadrészt pedig az ügylettel egyidőben jelentették be, hogy 500 millió eurós részvénykibocsátást is tervbe vettek.

Mi lesz Magyarországon?

Itthon az ügylet következményeként az várható, hogy a VNU – előreláthatóan már jövőre – megválik a tulajdonában lévő szórakoztató magazinoktól, újságoktól, az üzleti jellegű kiadványokat viszont megtartja. Ez természetesen érinti a magyar szórakoztató lappiacon képviselt kb. 30 százalékos részesedését is. Az üzletkötést az anyacég 2001 folyamán szeretné lebonyolítani.

A lapportfoliót, melynek része a Nők Lapja, a Story magazin, a Cosmopolitan és a Meglepetés is, egyben kívánják értékesíteni. Az egyben történő eladást egyébként esetleges versenyjogi aggályok is nehezíthetik abban az esetben, ha szakmai befektető vásárolja meg a lapokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik