Belföld

Internetezők reklámattitűdje

Cikkünkből kiderül, hogy a magyarországi internetezők hogyan viszonyulnak az online reklámokhoz. Szó van arról is, hogy mely reklámozási formák a leghatásosabbak, és melyeket hiányolnak a szörfölők.

A Net Research Center (NRC) november második hetében egy úgynevezett kvantitatív kutatás keretében megvizsgálta a hazai 18-60 év közötti internetezők online reklámokkal kapcsolatos attitűdjét.

Internetezők reklámattitűdje 1Következtetések

A kutatók nem tapasztaltak számottevő negatív attitűdöt az online reklámokkal kapcsolatosan. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy az online reklámok növekedésével megnőtt a reklámok iránti ingerküszöb, csökkent az irritáció mértéke. Egy képzett változó, az úgynevezett reklám tolerancia mérő (RTM) alapján kiderült, hogy a rendszeresen internetezők 62 százaléka elfogadja a reklámokat, szemben az elutasító 15 százalékkal.

Módszertan

A kutatás 494 érvényes kérdőívének eredményét a hazai, legalább heti egyszer internetezők alapsokaságára a TGI Magyarország Kft. Célcsoport Index kutatásának eredményeivel súlyozták nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint. A válaszadók 62 százaléka férfi – ennek fele 18 és 29 év közötti, további 40 százalék életkora 30 és 50 év között van. 89 százalékuknak van legalább érettségije, ebből 38 százaléknak felsőfokú végzettsége – jellemzően irodai alkalmazottak, szellemi foglalkozásúak vagy diákok. A válaszadók 82 százaléka mindennap internetezik (átlagosan 2-3 órát), háromnegyede legalább 1-2 éve.

A válaszadóknak csak töredéke (6 százalék) használ olyan segédprogramot, amely blokkolja a hirdetéseket, és kevesen vannak azok (15 százalék), akik nem töltik le a képeket az internetről. A kérdőívet kitöltők kétharmada klikkelt rá egy-egy online reklámra 2-10 alkalommal az elmúlt hónapban – 5 százalék 30-nál többször, és ugyanennyien egyszer sem. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nők valamivel fogékonyabbak a reklámokra, mint a férfiak.

Az interneten látott hirdetés hatására szinte minden válaszadó több esetben is ellátogatott olyan weboldalra, amit addig nem ismert. 82 százalékuk legalább egyszer töltött le szoftvert, 65 százalékuk legalább egyszer vásárolt a hirdetető cég hagyományos boltjában.

Kiderült az is, hogy az interneten található információk jelentősen befolyásolják a cégekről, termékekről vagy szolgáltatásokról korábban kialakult véleményt – többnyire kedvezően (a válaszadók több mint felének adatai szerint).

E-mail / Banner / weblapok

E-mail reklámokat a válaszadóknak csaknem negyede (23 százalék) kap minden nap, 14 százalék sohasem. Az e-mail reklámokat kapók negyede szinte mindig el is olvassa a küldeményt, további 47 százalék csak az őt érdeklő reklámokat. A nők ritkábban kapnak e-mail reklámokat, de sokkal gyakrabban olvassák el őket, mint a férfiak. Minden ötödik nő és minden tizedik férfi még soha nem kapott ilyet.

A kérdezettek több mint fele úgy véli, hogy a banner hirdetés az egyik legjobb hirdetési forma, másodikként a reklám e-maileket (44 százalék), míg harmadikként a szponzorált weblapokat (41 százalék) említették.

Hiányzó hirdetések

A válaszadók közel 70 százaléka említette, hogy leginkább kultúrával kapcsolatos információkat hiányolja. 31 százalék az egyéb online szolgáltatásokról, 27 százalék a távközlésről és a pénzintézetekről, a válaszolók mintegy negyede az online játékokról, a gépjárművekről és az irodatechnikáról informáló internetes hirdetéseket hiányolja.

Lásd még korábbi írásunkat: Kötelező megjelenés az interneten

Ajánlott videó

Olvasói sztorik