Belföld

A Novell új stratégiája

Egyetlen hálózat lesz a jövőben. Erre a vízióra épül a Novell új stratégiája, amelytől a piaci szerepvesztésből való kitörést reméli a cég.

A Novell új stratégiája 1Egy hónapja sincs, hogy az egyik vezető adatbázis-forgalmazó, az Oracle megszüntette a Novell Netware operációs rendszerének támogatását. Ez a drámai fejlemény nem az első azok sorában, amelyek folyamatosan egyre rosszabb helyzetbe sodorták a Novellt. Az eddigi nagy rivális termék, a Microsoft által fejlesztett Windows mellett a Linux operációs rendszer is csökkenti a Novell piaci esélyeit. Az IDC júliusi felmérése szerint a Linux (új licencek eladásával mérve) átvette a második helyet a Novelltől a szerverek operációs rendszerének piacán. Később olyan kósza pletykák is lábra kaptak, hogy az IBM, a Sun vagy a Computer Associates megveszi a céget, de ezek valóban csupán pletykának bizonyultak – legalábbis egyelőre.

Múlt és jelen Novell-módra1979-1990.



A számítógépek és lemezes operációs rendszerek készítésére létrejött cég a nyolcvanas évek elejétől vezető szerepet tölt be a hálózati operációs rendszerek piacán.

1990-2000.

A NetWare operációs rendszer a hálózati operációs rendszerek piacán vezet, s közben a Novell az internet felé kacsint: a nevéhez fűződik az első többplatformos címtár, az NDS eDirectory.

2000.

FEBRUÁR. Megszületik a One Net vízió, deklarálják, hogy a fejlesztések az egyetlen univerzális hálózat irányában történnek.

MÁRCIUS. A címtáralapú hálózati infrastruktúra modell, a DENIM kifejlesztése.

ÁPRILIS. A CMGion létrehozása a CMGI-vel és a Sunnal. Az új cég a központilag biztosított szolgáltatások számára kínál hatékony megoldásokat (alkalmazásokban, tartalomfejlesztésben).

MÁJUS. A vállalati struktúra átszervezése, új üzletcsoportok kialakítása.

JÚNIUS. Új tartalomcserélő technológia, a Content Exchange bemutatása, amely az internetes tartalom továbbítását gyorsítja fel.

AUGUSZTUS. A Novell onDemand szoftver piacra dobása, amellyel az alkalmazás-, illetve internetszolgáltatók előfizetéses alapon kínálhatják biztonságos hálózati megoldásaikat.

SZEPTEMBER. Elbocsátják a cég alkalmazottainak 16 százalékát, s új tévés marketingkampányt indítanak a One Net jegyében.

OKTÓBER. A PartnerNet projekt elindítása, amelynek keretében a partnerek segítséget kapnak ahhoz, hogy áttérjenek a piac által diktált szolgáltatásmodellre.

NOVEMBER. Új hálózati termékek és partnerkapcsolatok bejelentése.

Megvan a hiba

Ezek után nincs semmi meglepő abban, hogy a Novell számai nem éppen növekedést mutatnak: harmadik negyedéves nyeresége 83 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Ennek ellenére sem a piaci szereplők, sem pedig az elemzők nem írják le a Novellt. Általános vélemény, hogy nem a technológiával van a baj, az kiváló minőségű, hanem a piacépítéssel, a marketinggel.

A Novell nem is késlekedett az új marketing- és termékstratégiával: a februárban bedobott One Net szlogent zászlóként lobogtatva vágott bele a megújulásba, s azóta egyre erősíti a kampányt.

“Mi a Novellnél egy olyan világ felé igyekszünk, amelyben a különféle típusú hálózatok – az intranet, az internet és az extranetek; a vállalatiak és a nyilvánosak; a vezetékesek és vezeték nélküliek – egyetlen, egységes hálózatként működnek együtt” – állítja Eric Schmidt, a cég elnök-vezérigazgatója. Az “egyetlen hálózat” elve mellett a legfontosabb technológiai kiindulópont az volt, hogy olyan szoftvereket kell piacra dobni, amelyek platformfüggetlenek, hiszen ma már képtelenség olyan üzletvitelben dolgozni, amelynek informatikai alapját egy platform adja.

Darabolás, kurtítás

Az átalakítás során négy üzletcsoport született a cégen belül, köztük egy olyan is, amely nem a termékekre, hanem a szolgáltatásokra, oktatásra és tanácsadásra, az Új Gazdaság legfontosabb részterületeire koncentrál. Az átalakítás némi kurtítással is együtt jár: szeptemberben 16 százalékkal (körülbelül 900 fővel) csökkent a Novell-alkalmazottak száma világszerte. A leépítés nem érintette a cég egyik legsikeresebb leányvállalatát, a magyarországit, az itt dolgozó 15 emberre a jövőben is szükség lesz. Szittya Tamástól, a Novell Magyarország ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy főként a központból bocsátottak el embereket, s inkább az adminisztratív munkakörökből, nem pedig a fejlesztéstől. Az itteni céget is magában foglaló régióban (Europe, Middle East and Asia) az eddigi nyolc vezető beosztású alkalmazott helyett négy maradt. Magyarországon az jelent változást, hogy nálunk is külön részlegbe szerveződött a szolgáltatás.

A Novell új stratégiája 2Néhány kis irodát bezárt a vállalat (például a venezuelait), s azok munkatársait távmunkában foglalkoztatja. Az otthon dolgozó alkalmazottak az interneten elérik mindazt a felületet és tartalmat, amelyet korábban az irodában az intraneten át értek el. A cég számára az átszervezés természetesen egyelőre költségként jelenik meg, az év utolsó negyedévének büdzséjéből mintegy 40-50 millió dollárt kell erre a célra “pántlikázni”, viszont a következő évtől kezdve negyedévente 25 millió dolláros megtakarítást várnak a lépéstől.

A Gartner Group becslése szerint 2003-ban a Fortune 500 cégek 60 százaléka saját maga fogja irányítani a vállalati portálját, aminek az az előfeltétele, hogy személyre szabott döntési tartalmakat használhassanak úgy, ahogy a világhálót, a world wide webet használják. A Novell egyik új technológiája, amelytől piaci áttörést vár, a Novell Portal Services (NPS) lehetővé teszi, hogy a vállalat az alkalmazottak, az ügyfelek és a beszállítók számára bárhonnan hozzáférhetővé tegye az üzleti alkalmazásoknak és munkafolyamatoknak azt a részét, amely az illető szerepére van szabva, vagyis amelyhez jogosultsága van. A szolgáltatás rövid leírásában a kulcsszó: bárhonnan. Lehet az eszköz tetszőleges alapú webböngésző, PDA vagy internetes mobiltelefon. Ezzel a megoldással dolgoznak azokban az országokban, ahol megszüntették az irodát; de bevezetik a megmaradt irodákban, így a hazai Novell-központban is. A vállalaton belül i-Login néven fut ez a projekt. A feladatkörhöz szükséges adatok egy helyre gyűjtése révén csökkenthető a kívánt alkalmazások elérésének ideje, s bármilyen webböngészőt tartalmazó eszköz megfelel a célra. A terméknek a cég nagy szerepet szán az e-bizniszben, hiszen egyszerűsíti, gyorsítja és kibővíti az eddigi folyamatokat.

Keress kapcsolatot!

A hálózati szolgáltatásra készült Novell termékek alapját a címtáralapú hálózati infrastruktúra modell, a Directory-Enabled Net Infrastructure Model (DENIM) adja. Ez lehetővé teszi, hogy univerzális (egyetlen hálózatként működő), moduláris (integrálható más szabványokkal) és több platformon futó hálózati szolgáltatást kínáljon akár a Novell, akár a cég bármely felhasználója.

A cégvezetés az újjáalakulás során nagy figyelmet fordít arra is, hogy ígéretes partneri kapcsolatokat kössön. Ezek közül kiemelkedik a Red Hat nevű céggel, a legnagyobb Linux-forgalmazóval aláírt szerződés. Ennek keretében a nyílt forráskódú és ingyenes operációs rendszert fejlesztő cég a Novell címtárszolgáltatását használja ahhoz, hogy kövesse felhasználóit, s személyre szabott értéknövelt szolgáltatásokat, illetve szoftververziókat kínáljon nekik.

Az egységes hálózati elv megváltoztatja a Novell hozzáállását a piachoz, a versenytársakhoz. A már meglevő ügyfelek lojalitásában bátran bízhat a cég, az eddigi tapasztalatok szerint e téren nem éri csalódás. Ezentúl azonban már nem csak a NetWare világ szereplőit tekinti potenciális ügyfélnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik