Belföld

Karrierszörf

Ha begépeljük az "állásajánlat" szót egy internetes keresőprogramba, közel négyszáz olyan weboldalt tartalmazó listát kapunk, melyeken válogathatunk a megpályázható munkakörök között. Miért érdemes az internetet használni álláskeresésre?

Karrierszörf 1Általános tendencia, hogy ha egy cégnek szüksége van például rendszergazdára vagy PR-menedzserre, akkor hirdetését a világhálón is közzéteszi. Hasonló módon járnak el a személyzeti tanácsadó cégek is, amelyek nemcsak az aktuális ajánlatokat közlik, hanem lehetőséget kínálnak arra a jövőbeni munkavállalóknak, hogy a nyilvántartásukba is bekerüljenek.

Hazai becslések szerint a jelentkezéseknek már több mint egyharmada elektronikus úton érkezik a személyzeti tanácsadókhoz. Azok, akik ezt az utat választják, könnyebb helyzetben vannak, mert egyrészt láthatják az aktuális állásajánlatokat, s így konkrétan megjelölhetik, hogy mire pályáznak, másrészt a jelentkezésnél űrlap segíti őket, ezzel pedig elkerülhető, hogy elfelejtsenek magukról olyan információkat megadni, amelyek feltétlenül szükségesek.

Karrierszörf 2Miért jobb, mint a nyomtatott sajtó?
Az elektronikus média előnye a nyomtatott sajtóval szemben az, hogy a publikálható megbízások mindegyike egy helyen közzétehető, és terjedelmileg sem korlátozott. A világháló legfőbb előnye a gyorsaság és a rugalmasság – a hirdetések könnyen módosíthatók, így mindig aktuálisak.

Az internet nyújtotta lehetőségeket akkor lehet a legjobban kihasználni, ha sürgősen kell rátalálni a megfelelő emberre, illetve ha speciális tudást igénylő állást kell betölteni. Az internet ilyen irányú használatának dinamikus növekedését jelzi, hogy míg egy évvel ezelőtt a világ legnagyobb 500 cége közül mindössze 17 százalék használta az információs szupersztrádát betöltetlen állásainak meghirdetésére, addig mára ez az arány 45 százalékra nőtt. Ennek köszönhetően az átlagos keresési idő 25-30 százalékkal csökkent, a fent említett ötszáz cég egyikénél például a korábbi 113 napról 45 napra mérséklődött.



A kiválasztás és az internet

A selection, a hirdetéses kiválasztás, egyre növekvő mértékben használja az internetes szolgáltatásokat, hiszen ebben a szakmában is fontos az idő és a költség, ami nagy mértékben csökkenhető a világháló használatával. Elterjedésének köszönhetően lényegesen bővül a potenciálisan számításba vehetők köre. Az on-line adatbázisokba most még jellemzően számítástechnikával, távközléssel, marketinggel foglalkozók, és nagyobb részt a fiatalabb korosztályhoz tartozók jelentkeznek be. Az elektronikus eszközök a középvezetőket és a magasan képzett szakembereket igénylő állások betöltésénél segítik leginkább a személyzeti tanácsadók munkáját. Az executive search, a felső vezetők keresése és kiválasztása döntően a hagyományos módszerekkel történik, bár nemzetközileg ezen a területen is várható az internet nyújtotta lehetőségek bővülő felhasználása.

Kik használják az internetet keresésre?
Leginkább az úgynevezett “high tech” cégek – a számítástechnikával és a távközléssel foglakozók – használják ki ezeket a lehetőségeket. Közepesnek mondható a gyógyszeripari, és általában a gyártó vállalatok érdeklődése. Legkevésbé a vendéglátó, a turisztikai és a kiskereskedelmi cégek veszik igénybe a munkaerő toborzásnak ezt a fajtáját. Nemcsak szakmák szerint, hanem kontinensenként is eltérőek az arányok. Amerikában már több mint 2,5 millió önéletrajz olvasható a hálón, ami azt jelenti, hogy a munkavállalók egy százaléka ad magáról így információt. Nyugat-Európában ez a mutatószám csak 0,5 százalék.
Szakemberek szerint Magyarország a következő egy-két évben behozza lemaradását, és legalább az európai szintet megközelíti. A cégeknek számolniuk kell azzal, hogy a kvalifikáltabb munkavállalók egyre nagyobb része az internet segítségével keresi meg jövőbeni munkahelyét.

A cikk elkészítésében Rácz Péter (Vezető tanácsadó, Hill International), Tóth Tamás (ügyvezető igazgató, H. Neumann International), Himer Christa (ügyvezető igazgató, Take it) és Nagy Barbara (a Dr. Telkes Vezetői Tanácsadó Iroda vezetője) voltak segítségünkre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik