Belföld

Mobil internetezés: elWAPolva

Hamar kiderült, hogy a WAP nem váltja be a hozzáfűzött reményeket. Fél évvel ezelőtt a WAP-os készülékek hiánycikknek számítottak. Ma ezeket a világ fejlettebb régióiban ajándékként osztogatják számítógép, vagy digitális televízió vásárlásakor. Mi ennek az oka?

Szóljon hozzá!Ön szokott WAP-os telefonjáról internetezni? Tervezi, hogy igénybe veszi ezeket az új lehetőségeket? Egyáltalán szükség van erre? Mondja el véleményét! Kattintson ide!

 

Ma Magyarországon, ha valaki WAP-telefonra vágyik, akkor bármelyik szolgáltatótól, bármelyik mobiltelefon-kereskedőnél megveheti, akár 20 ezer forintért. A British Telecom adatai szerint Nagy-Britanniában eddig 200 ezer WAP-készüléket adtak el, miközben a használatban lévő összes mobiltelefon száma 30 millió. Az adat a piaci tervektől is jócskán elmarad, hiszen az év első felére 500 ezernyi eladást prognosztizáltak.

Nálunk a Taylor Nelson Sofres Modus felmérése körülbelül 50 ezresre teszi a WAP-olók számát, de a Figyelő becslése szerint ez a szám túlzó. Talán még az itthon eladott WAP-készülékek sem érik el ezt a mennyiséget, s azt a szolgáltatók is elismerik, hogy ezeknek alig egy részét használják internetezésre a tulajdonosok.

Hogy mi az oka annak, hogy a WAP eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket?

Jórészt maguk a remények, amelyek túlfűtöttnek bizonyultak. Az egy éve bemutatott technológiának ugyanis számos olyan korlátja van, amelyre nem hívták fel a figyelmet a fejlesztők, akik a korlátlan internetezés lehetőségével kecsegtették a potenciális vásárlókat.
Nyírő András, a Westel WAP-szolgáltatásának felelőse szerint nem önmagában a WAP a fontos, hanem a mobil-internetezés. Hogy azt a WAP hozza el vagy sem, az sokkal kevésbé lényeges kérdés. Ő a harmadik generációs csomagkapcsolt adatátviteli technológiától, a GPRS elterjedésétől vár áttörést, bár az eddigi trendet tekintve sem olyan pesszimista, mint a szaksajtó általában. Mint elmondta, a Westel WAP-szolgáltatását naponta közel 3 ezer ügyfél veszi igénybe, főleg a hírek kedvéért, de népszerű a horoszkóp is. Kiemelte a WAP-nak azt a vonását is, hogy általa szinergiát alkothat az internet és az SMS.

WAP: fékező erők• A mobiltelefonoknál kialakított felület mérete elégtelen
• Az adatátviteli technológiák lassúak
• Az internetezés még drága ahhoz, hogy úgy kezeljük, mint az áramhasználatot
• A WAP-on keresztül elérhető tartalmak egyelőre nem pótolhatatlanok
• Az internetes tartalmak WAP-osítása nem annyira egyszerű, miként azt a tervezés időszakában gondolták a szakértők; a többnyire html programnyelven megírt tartalmat nem elég pusztán a WAP nyelvére átfordítani, hiszen az eltérő felületek más struktúrát kívánnak meg

A Pannon GSM marketingigazgatója, Suba János 10 ezer főre teszi azok számát, akik Pannon előfizetéssel együtt birtokolnak WAP-os eszközt. Nyírőhöz hasonlóan ő is úgy látja, hogy ígéretesen nő a hazai felhasználók száma. A Pannon szolgáltatásai közül a menetrend a legnépszerűbb. Suba szerint a WAP kényszerszülemény volt, de jobb híján két-három évig meglesz még a helye a vezető technológiák között. Később csak ott marad majd meg, ahol kielégítő a rövid tájékoztatás.

Új technológiák
A GPRS témánk szempontjából fontos újdonsága nem az lesz, hogy gyorsabb adatátvitelt valósít meg, hanem hogy lehetővé teszi az állandó internetre kapcsolódást. Az adatátvitelt használó csak akkor foglalja le a hálózatot, ha tényleges adatátvitel történik, így például beszéd esetén a szavak közti szünet alatt nem. Ennek megfelelően a szolgáltatás díját a letöltött tartalom és nem pedig az online módon felhasznált idő szabja majd meg. A GPRS persze lökést adhat a WAP-nak, de csak azon az áron, hogy a mostani készülékek elavulnak. A GPRS-hez ugyanis speciális készülékekre van szükség. Budapesten egyébként a Westel november közepén vezet be GPRS-szolgáltatást, de egyelőre csak kísérleti és korlátozott jelleggel, az csupán az Infopark területén vehető igénybe.

 

WAP-szolgáltatások hazai
népszerûségi listája*
Szolgáltatás Pont**
Hírek, információk 1,65
Személyes naptár, memó 1,89
E-mail 1,97
Üzleti célú felhasználás 2,24
Internet-böngészés 2,25
Online jegyrendelés 2,68
Pénzügyek intézése 2,90
Online zenehallgatás 3,01
Online játékok 3,11
Online játékfogadás 3,35
Online vásárlás 3,41

* A potenciális WAP-felhasználók körében, akik rendelkeznek mobiltelefonnal/internet-kapcsolattal, vagy tervezik, hogy két éven belül vásárolnak
**Ötfokú skálán, ahol az 1 a nagyon fontos, az 5 pedig az egyáltalán nem fontos
Forrás: TNS Modus, 2000. II. negyedév

A japán fejlesztésű WAP – az iMode – viszont valóban azzal a reménnyel kecsegtet, hogy az állandó online kapcsolat felfutást hozhat a mobil-internetezésben. Az NTT mobilcége, a DoCoMo – Japán legnagyobb mobiltársasága – máris olyan formában kínálja e szolgáltatását, hogy a felhasználónak nem kell folyton a tárcsázással bajlódnia, készüléke ugyanis állandóan online üzemmódban lehet. Az iMode-ot az európai és amerikai mobil-internet tapasztalatoktól eltérően főként szórakozásra használják, ez a forgalom 40 százalékát teszi ki. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy Japánban kisebb az internetre csatlakozott PC-k aránya, mint Európában. A szigetországban mindig is népszerűbbek voltak az olyan technológiák, amelyek révén kis méretbe mindenféle fantasztikus dolgot bele lehet zsúfolni, a japánok tehát inkább megvárták, amíg zsebből internetezhetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik