Belföld

Az online vásárlás problémái

Több tanulmány nevezi meg a gyakori online hitelkártya-elfogadás hiányát mint az e-commerce hazai fejlődésének gátját. A cikk szerzője nem érti, miért.

Forrás: http://www.prim.hu

Az online vásárlás problémái 1A Concorde Rt. nemrég megjelent tanulmányában a hazai internetes kiskereskedelem elterjedésének három legfontosabb gátjaként az alacsony internetes penetrációt, a kialakulatlan logisztikát, valamint az hitelkártya online használatának hiányát említi. Korábbi tanulmányokban is számtalanszor azt tartották az internetes vásárlás egyik fő korlátjának, hogy kevés online bolt fogad el hitelkártyás fizetést.

Őszintén szólva nem értem ezt az állítást. Miért jelentene a hitelkártya-használat megoldást az internetes kereskedelemben?

Jelenleg a tanulmányok és saját tapasztalataim is azt mutatják, hogy a hitelkártyás fizetést is elfogadó online boltokban a vásárlók kevesebb, mint öt százaléka választja ezt a fizetési formát. Az alacsony számból látszik: a probléma nyilvánvalóan nem az, hogy egy online bolt elfogad-e hitelkártyás fizetést vagy sem. A valódi ok inkább az a köztudomású tény, hogy még nincs tradíciója a hitelkártya-használatnak, a legtöbben kártyájukat csak készpénzfelvételre használják.

Érdemes megvizsgálni, kinek érdeke, hogy a vásárlók inkább hitelkártyával fizessenek.

Az első fecskékMagyarországon jelenleg két bank fogad el interneten keresztül hitelkártyás fizetést, de az elfogadott hitelkártyák száma korlátozott (EuroCard/MasterCard, Visa, Visa Electron).

Inter-Európa Bank

OTP Bank

A vásárlónak nyilván nem érdeke, hogy előre fizessen a termékért. Az új kereskedelmi formával szemben sokan bizalmatlanok, a postai utánvétet választva garanciát kapnak, hogy csak akkor kell fizetniük, ha a rendelt terméket meg is kapják.

Inkább van alapja annak, hogy a hitelkártyás fizetés a kereskedő érdeke, mert a megrendelt termékeket nem saját kockázatára kell kiszállítania. Ám az előny csalóka, mivel a vásárló jóval a fizetés és a termékek kiszállítása után is következmények nélkül visszavonhatja a tranzakciót. Ebben a helyzetben a kereskedőnek meg kell oldania terméke visszaszerzését. A postai utánvétnél a kereskedő biztonsága, hogy a vásárló csak akkor kapja meg a rendelt árucikket, ha ellenértékét a szállítónak kifizette, így egy esetleges csaláskor csak a szállítási és csomagolási költséget kockáztatja.

Szintén a hitelkártya-használat ellen szól a kártyás adatok biztonságának a tengerentúlon oly sok problémát okozó kérdése. Időről időre megjelennek az újságcikkekben adatok hackertámadásokról, amelyek célja az online kereskedőknél vásárlók hitelkártyaadatainak megszerzése. Mivel hazánk már most is az élmezőnybe tartozik a bankkártyával elkövetett csalások területén, kicsi a valószínűsége, hogy ez az interneten megváltozna.

A már említett, házhozszállítási költséggel kapcsolatos kockázat sem jelentős hazánkban, hiszen a szállítási költség nem igazán magas, valamint tapasztalati tény, hogy a téves, visszaküldött rendelések száma szerencsére rendkívül alacsony.

Nem értem tehát, miért lendítené fel a hazai elektronikus kereskedelmet az, ha minden online bolt elfogadna hitelkártyás fizetést, vagy akár az, ha több ember használna bankkártyát. Ha Ön tudja a választ, vagy bármilyen véleménye, ötlete van ezzel kapcsolatban, beszéljük meg a Prím Online E-commerce fórumán!

Kattintson ide!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik