Pénzügy

A változás-kezelés mérése

A változás felismerése és alkalmazkodás hozzá a mai szervezetek legfontosabb túlélő képessége, ugyanakkor sokak számára rémálom. Akik abban bíznak, hogy a régi szép stabil idők visszajönnek, azok jobb, ha most nyugdíjba mennek.

Vezetőként meg kell tanulnunk az eredményes változás véghezvitelét, ám ehhez ismernünk kell a változás egyes szükséges állomásait is annak érdekében, hogy ne érjenek minket meglepetésként a folyamat a szükséges velejárói. Ilyen lehet például az ellenállás, mely negatívnak hathat az adott pillanatban, holott fontos része a változásnak. Amíg kicsi a cég, legtöbbször intuitív módon menedzselik a változást, és ez jó darabig működik is.

A növekedést, vagy a már megnövekedett cégben a változásokat tervezni, irányítani és követni kell tudni. Minél inkább meg akarjuk osztani a változás és fejlődés terheit és felelősségét, annál inkább szükséges a folyamatot olyanná tenni, hogy mások számára áttekinthető és értékelhető legyen. Ha szeretjük, ha minden szál a mi kezünkben fut össze, akkor elég, ha a mi fejünkben van minden.

Jelen cikkben azonban inkább azzal a változattal foglalkozunk, melyben a vezető nem akarja magára zúdítani a cég kérdéseit és indulatát, hanem le kívánja osztani a szerepeket és a felelősséget.
Ehhez a változás lépéseit kell megtervezni. Ha például egy másik céggel összeolvad a mi cégünk, akkor a pénzügyi, jogi, technikai kérdéseken túl azokkal a témákkal is foglalkozni kell, amelyek sokkal nehezebben megragadhatóak: a szervezeti kultúra, rendszerek és folyamatok összeolvasztása.

De még ezek is tekinthetők technikai kérdéseknek ahhoz képest, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a változáshoz. Ezt különböző vezetők különböző mértékben tartják fontosnak. A tapasztalataink szerint, ha bevonják a munkavállalókat (megkérdezik), és ők elmondhatják a véleményüket, majd nyomon követhetik, hogy meglátásaikból mit valósítanak meg, és mit nem, a lojalitásuk nő a szervezethez. Ha senki sem kérdezi meg őket, vagy ha nem történik semmi az ő válaszaikkal, akkor viszont komoly veszélye van az apátia megnövekedésének.

A kollégák bevonása a folyamatba tehát kulcsfontosságú lehet a sikeres változás a menedzsmentben. Ennek több eszköze is lehet. Hasznos lehet többek között a kérdőíves mérés, és a nagycsoportos technika.

Mindenesetre, ha tervezett lépésekkel rendelkezünk, mérhető a változás. Ha elmaradás van, vagy más irányban mennek a dolgok, akkor elemezni kell, hogy mi ennek az oka. Ezek a folyamatok biztonságot nyújtanak, amire nagy szükség van olyan időben, amikor minden annyira instabilnak tűnik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik