Pénzügy

Érdekérvényesítés önmagam megismerésése által

A mai üzleti élet egyik divatszava ez. A felszínen a kérdés az, hogy hogyan érvényesítheti valaki az érdekeit anélkül, hogy önzőnek vagy erőszakosnak tartanák? A kérdés vizsgálata során azonban kiderül, hogy ennél sokkal többről van szó: hogyan ismerhetem meg a saját igényeimet?

Hogyan ismerhetem meg a magam és mások igényét? Mikor és hogyan kell képviselnem a saját igényeimet, mikor másokét? Mi a különbség a kompromisszum és az alávetés között? Mi a különbség a kompromisszum és a konszenzus között? Mivel tudok együtt élni, mivel nem? Mi az ára a győzelemnek, és mibe kerül saját magam legyőzése? Mennyire vállalok felelősséget az életemért? Látható, hogy az asszertivitás nem csupán néhány egyszerű kommunikációs gyakorlat függvénye.

Az asszertivitás jelentésében egy olyan viselkedést jelöl, amely konstruktivitásra törekszik, harmonikusan ötvözi az önérvényesítést és a mások érdekeinek figyelembe vételét. Egy határozott, magabiztos, egyenrangú viselkedést értünk alatta, amely arany középút a passzív vagy alárendelődő, és az agresszív viselkedés között. Azt jelenti, hogy szorongás nélkül kiállunk saját érzéseinkért, gondolatainkért, jogainkért és érdekeinkért úgy, hogy eközben figyelembe vesszük mások érzéseit, gondolatait, érdekeit és jogait.


Megvédeni saját, tisztelni mások jogait!


Az asszertív személy jellemzője, hogy megvédi a saját, és tiszteli mások jogait, mások sérelme nélkül éri el a céljait, önértékelése reális, magabiztos, szociálisan, érzelmileg kifelé forduló, kommunikációjában az egyenesség, határozottság és az odafigyelés a domináló tényezők.

Viselkedésünk mások felé megnyilvánuló tartománya a személyes kommunikációs stílusunk, eredményességünk vagy személyes hatékonyságunk nagymértékben kommunikációnk sikerességén is mérhető. Természetesen, az asszertív viselkedés is kommunikációs technikákban „érhető tetten”, amelyek a hosszú távú együttműködés elérésében segíthetnek, alkalmazásukkal pedig nehezen kezelhető, konfliktusos helyzeteket oldhatunk meg mindegyik fél számára elfogadható (nyertes-nyertes) végeredménnyel.

Ezek a technikák (például: a célok szem előtt tartása, az őszinteség, az ismétléses technika, a kompetencia tartás vagy a konfrontáció és az empátia helyes aránya) szerencsére tanulhatók, alkalmazásukkal saját egyéni hatékonyságunkat fejleszthetjük.


Egy tréning eredményei


Egy asszertivitás tréningen lehetőségünk nyílik megismerkedni magával a fogalommal és technikáival, valamint tudatosan ránézni arra, hogy társas szituációkban melyek azok a helyzetek, amelyekben sikerül megőrizni higgadtságunkat, s asszertív módon viselkedünk; s melyek azok a helyzetek, amelyekben – önműködően – más viselkedési módokat választunk.

A tréning keretei módot adnak arra is, hogy ezen utóbbi szituációkban más, eddig nem használt technikákat is kipróbáljunk, amelyek tudatos alkalmazásával fejleszthetjük probléma-megoldási, konfliktuskezelési, illetve stressz-kezelési hatékonyságunkat (s nem utolsó sorban önbizalmunkat és magabiztosságunkat is).

Az asszertivitás szoros összefüggésben van más területekkel is, amelyeket tréning repertoárunkban szintén megtalálhatnak, ezért az asszertív kommunikációs technikák alkalmazása megjelenik például kommunikációs tréningek, időgazdálkodási tréningek, konfliktuskezelési tréningek, vagy akár stressz-kezelési tréningek tematikájának egy-egy blokkjaként.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik