Üzleti tippek

Cél a középkategória

Néhány éven belül akár a 40–50 ezres példányszámot is elérheti a Heti Válasz – állítja Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a lap kiadóigazgatója.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf kedvencei


Tévé: Mezzo
Újság: Manager Magazin, The Spectator
Rádió: InfoRádió-Barangoló, Bartók Rádió
Netes portál: www.vendegvaro.hu
Könyv: Móricz Zsigmond: Erdély
Film: Redl ezredes
Zene: Jobim
Hobbi: Liptó vármegye, lovassport

– Az Axelero marketingért felelős vezérigazgató-helyettesi pozícióját elhagyva két évvel ezelőtt kerültél a Heti Válasz kiadóigazgatói székébe. Akkor negyedéves átlagban éppen 12 700 példány fogyott a lapból, mostanra ennél 10 ezerrel többet tudtok eladni. Mekkora szerepe volt ebben annak, hogy 2004 óta meglehetősen eseménydús a politika világa?


– Biztosan ez is közrejátszott benne, de én a közeget inkább állandónak érzem. Azt megelőzően is sok minden történt ezen a területen. Változást inkább az hozott, hogy a lapot termékként kezdtük felépíteni, különös gondot fordítva a márkaelemekre, a reklámtámogatásra, arculatra, miközben alapvető értékeit igyekeztünk megőrizni.


– Egy-egy jelentősebb politikai esemény hatása azért gondolom érződik az eladásokon.


– Igen, amennyiben ezek személyhez köthetőek és a címlapon szerepeltetjük, akkor adott szám tekintetében akár kiugró eredmény is elérhető.


– A Heti Válasz önmagához képest valóban jól teljesített az elmúlt időszakban, de a 22 ezer példány körüli értékesítésével még mindig elmarad az átlagosan 30 ezer fölött eladott 168 Órától, vagy Magyar Demokratától. Van reális esélye annak, hogy elérjétek ezt a szintet?


– Nem szabad elfelejteni, hogy ezek az egyébként stagnáló-csökkenő példányszámú lapok már több mint 10 éve a piacon vannak, a Heti Válasz pedig csak 2001-ben indult. Ha éves átlagban még nem is, de bizonyos lapszámainknál már mi is adtunk el 30 ezer példánynál többet. Amennyiben ez a tendencia folytatódik, akkor a jövő évben szerintem elérjük ezt a „középkategóriát”, néhány éven belül pedig a 40–50 ezres szint sem elérhetetlen. Fontos a példányszám is, de a lap változásainak eddigi legnagyobb elismerése a hirdetők és a médiaügynökségek részéről érkezett. Talán ezt volt a legnehezebb kivívni.


– Miért van vajon az, hogy az olvasók a szívükhöz közel álló szűrőn keresztül szeretik látni a világot? Ez alatt azt értem, hogy az összes politikai-közéleti lap – köztük a Heti Válasz is – különösebb töprengés nélkül besorolható valamely politikai irányzat szimpatizánsai közé.


– Ez a kevésbé fejlett magyarországi politikai kultúrára vezethető vissza. Persze ez a világ más részén is így van, de minél régebbi az adott demokrácia, annál kevésbé érhető ez tetten. Amúgy a tapasztalataink azt mutatják, hogy az olvasók is ezt várják tőlünk, nem szeretik és reklamálnak, ha úgy érzik, hogy a megszokottól eltérünk.


– Mi a véleményed a Magyar Hírlap átpozícionálásáról? Sikerülhet a tulajdonos terve?


– Amennyiben az értékesített példányszámokat nézem, a Magyar Nemzet mellett elvileg elférhet egy másik jobboldali, ám középfelé orientálódó lap, más kérdés, hogy ezt mennyire sikerül majd megvalósítani… Nem kizárt, hiszen lényegében mi is egy óvatos átpozícionálást hajtottunk végre az elmúlt két évben.


– A T-Com és a T-Online által elindított IPTV, a T-Home megszorongathatja vajon a kábeles cégeket?


– Még annak idején az Axelerónál figyelemmel kísértem ennek a kezdeti lépéseit. Ez alapvetően két területnek jelenthet konkurenciát. Egyrészt a kábeltévéknek, másrészt a kényelmes otthoni filmletöltési lehetőség miatt a sarki DVD-kölcsönzőknek, hiszen ki szaladgál le kiváltani és visszavinni filmeket, ha ezt a fotelből is elintézheti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik