Élet-Stílus

Megtisztelte Sztálint a BKV

Alig több mint hatvan éve indult Budapest első trolivonala: a város vezetői Sztálin 70. születésnapját tették feledhetetlenné a 70-es járattal. A BKV két ütemben alakítja át a járatok menetrendjét, útvonalát és számozását, Sztálin azonban marad a 70-es trolival Budapesten.

Az Erzsébet királyné útjától a Belvárosig közlekedett Budapest első háború után indított trolija, a 70-es. A vonal ünnepélyes átadását 1949. december 21-ére, Sztálin 70. születésnapjára időzítették – mondta el a FigyelőNetnek Merczi Miklós muzeológus, a Közlekedési Múzeum muzeológiai osztályvezetője.

A nagyra törő terv az volt, hogy ezen túl minden évben üzembe állítanak egy-egy új vonalat, a 71-est, a 72-est és így tovább. Ebből persze semmi nem lett, már a következő évben betétjáratként indult el a 71-es troli, ami azt jelenti, hogy a 70-es vonal egy szakaszán közlekedett.

1952. április 2-án elindul a Sztálin 70. születésnapjának tiszteletére 70-es járatszámot viselő Ikarus-trolibusz a Damjanich utcai remízből. (fotó:mti)

1952. április 2-án elindul 70-es járatszámot viselő Ikarus-trolibusz a Damjanich utcai remízből. (fotó:mti)


A színe véletlen

A számozás így 79-ig jutott, majd az alacsony energiaárak miatt leálltak a trolivonalak fejlesztésével. Az 1980 évek közepén az újabb energiaár-robbanás fordította vissza a figyelmet a trolira, ekkor folytatódott 80-tól az új vonalak számozása. A Budapesti trolik színe valószínűleg „véletlen”, így küldhették őket a Szovjetunióból. Nem valószínű, hogy a diktátor tiszteletére festették volna pirosra: így viszont jól megkülönböztethető volt a sárga villamostól és a kék busztól – mondja a muzeológus.

A Közlekedési Múzeum könyvtárában kiderül az is, hogy az első, villanyárammal működő buszjáratot 1933- ban indították kísérleti céllal a Bécsi út-Vörösvári út sarka és az óbudai izrelita temető között. A kísérlet bevált, a járat a háború végéig szállította az utasokat, Budapest ostroma azonban tönkretette a pályát.

Szűk lehetőségek

Az augusztus végén és szeptember elején bevezetett útvonalváltozások és a járatok átszámozásakor a BKV-t feltehetően sokkal jobban foglalkoztatta egy bizonyos 299-es „keretszám”, mint a szovjet diktátor emléke. Megkerestük ugyanis a közlekedési vállalatot, hogy az átszámozáskor gondoltak-e a 70-es troli hordozta történelmi üzenetre.

A járatszámok megváltoztatása során elsődleges cél az volt, hogy Budapesten ne legyen két egyforma jelzésű vonal – mondta lapunknak Szilágyi Károly, a BKV Zrt. szóvivője. Fővárosi döntés alapján egységes számozást vezettek be, amely érinti a Budapesten közlekedő vonatokat és Volán-buszokat is. A BKV járműveit 1-től 299-ig jelölték, ebből a kötöttpályás járművek 1 és 99 között kaptak számokat: 69-ig a villamosok, 70 és 89 között pedig a trolik. A BKV-nak így elég szűk mozgástere maradt a trolik számozásánál – jegyzi meg a szóvivő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik