Élet-Stílus

Moszad-ügynököt lepleztek le a moziban

A hét a kevert műfajú filmeké, a zenés komédiáé (Mamma mia!), a rajzolt thrilleré (Perfect Blue), és az akciózó vígjátéké (Ne szórakozz Zohannal), amelyben a kiégett Moszad-ügynök borbélynak áll, de az arab terroristák mégis felismerik.


Mamma mia!

Őszintén respektáljuk az 1972-1982 közötti évek első számú (glamour) diszkó-csapatát, a svéd ABBA együttest. Nemcsak azért, mert a műfaj szabályai között – minőséget képviselve – maradandót alkottak, hanem mert kiskamasz fővel a számaikra csajoztunk, és ma már érettebb fővel messzemenőkig díjazzuk, hogy a nagy retróhullám közepette nem állnak össze, hogy kivénhedett sztárokként playbackelve körbecsoszogják a világot és a színpadot. Pedig a Broadway-musiceljük sikere inspirálta mozi kapcsán igencsak traktálták őket, hogy de. Benny Andersson azonban (a barna, szakállas billentyűs, a dalszerző) és Björn Ulvaeus (a borostás, alacsonyabb gitáros, a szövegíró) – és a feleségeik: Anni-Frid Lyngstad (a barna énekesnő, Andersson párja) és Agnetha Fältskog (a szőke vokalista, Ulvaeus oldalbordája) – nemet mondott. (A filmben is csak egy-egy pillanat erejéig bukkan fel a két férfi.)

Moszad-ügynököt lepleztek le a moziban 1

A Mamma mia! hangulatba ringat, a főszereplő a mesés görög táj (köszönetet mondhat a hellén turisztikai hivatal), a zenés műfajba kiránduló, szokatlan szerepkörű remek színészek játéka (azért látszik, pontosabban hallatszik, hogy Meryl Streepnek van énekesi képzettsége, Pierce Brosnannek nincsen) – és persze a nagyszerű ABBA-muzsika (szinte minden sláger felcsendül, aminek „fel kell csendülnie”). Ezekhez képest a történet nem annyira lényeges: egy idilli Égei-tengeri a Villa Donna „szállodát” működtető független, talpra esett, még ötvenesen is vonzó Donna lánya, Sophie házasodni készül. Sereglenek a vendégek, például Donna egykori lánytriójának (a „Dinamit-lányoknak”) a tagjai, Rosie és Tanya Sophie két barátnőjének elárulja, hogy az anyja egykori naplóját megtalálva meghívott három férfit is – Samet, Harryt és Billt – merthogy valamelyikük az apja lehet, és hát húsz év után végre szeretné tudni, ki az…

A nagy színészek bolondozása, a film humora, a könnyed és szerethető hangvétel teszi szimpatikussá Phyllida Lloyd rendezőnő (a színpadi darabot is ő dirigálta) moziját. Az előadás után (érdemes a stáblista végéig a teremben maradni, van miért) joggal mondhatjuk: Thank You for the Music!

Mamma mia!

(Mamma mia!), színes, szinkronizált, angol–amerikai zenés vígjáték, 109 perc, 2008, rendező: Phyllida Lloyd, szereplők: Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Amanda Seyfried, Julie Walters, Christine Baranski, Dominic Cooper, forgalmazó: UIP-Duna Film, honlap


Ne szórakozz Zohannal

Adam Sandlert általában úgy kezeli a kritika, mint egy előkelő fogadás kínos vendégét, aki a csiricsáré partin zaftosakat szellent és böffent, és ezért jobb elkerülni. Pedig a vendégsereg nagyokat nevet rajta – mint amiképpen a „kimerítő gondolkodásban” megfáradt ítészeknek valószínűleg otthon a polcán sorakozik a Sandler-összes, és csipszes (kukoricás) tállal a mellkasukon, sörrel (kólával) a kezükben, papucsos lábukat a dohányzóasztalon pihentetve, a napi taposómalmot követően valamelyik opusával röhögik magukat álomba. Mi nem tartjuk magunkat sznobnak, a legutóbbi produkció, a Férj és férj után pláne kedveljük a filmes komikust, nem tagadva, hogy a viccek közül is előnyben részesítjük az egyszerűbbeket (közérthetőbbeket).

Moszad-ügynököt lepleztek le a moziban 1

A vígjátéki filmiparos, Dennis Dugan (Talpig zűrben, Agymenők, Beverly Hills-i nindzsa, Nő a baj, Nemzetbiztonság Bt., Lúzer SC) újabban Sandler „házi” rendezőjének számít, gyakran együtt dolgoznak az 1996-os Happy, a flúgos golfos óta, aminek eredménye az Apafej (1999) és a Férj és férj (2007) is.

A komikum alapját ezúttal az szolgáltatja, hogy a rettegett izraeli titkos szolgálat, a Moszad ügynöke, Zohan (Sandler) álmaiban és pihenőidejében arra vágyik, hogy fodrász legyen. S mivel egyszer tényleg besokall, úgy dönt, cselekszik, és megszervezve a saját halálát (eltűnését), New Yorkban bukkan fel, és mint borbély új életet kezd. Nehéz persze megszabadulnia a régi, készségszinten működő módszereitől, különösen nehéz a múltjától, pláne, hogy (arab) terroristák ismerik fel, és régi ellenségeiként a vérét vennék.

Kissé hosszúnak és nyúlósnak találjuk Sandler új mókázását – és bár értjük a nőzős szál szerepét, mégsem forszíroznánk annyira –, de több jó vicc (akárha alpáribb is) a rekeszizmunkba talált, és hálásak vagyunk John Turturro felbukkanásáért.

Ne szórakozz Zohannal

(You Don’t Mess with the Zohan), színes, szinkronizált, amerikai vígjáték, 113 perc, 2008, rendező: Dennis Dugan, szereplők: Adam Sandler, Emmanuelle Chirqui, Nick Swardson, Lainie Kazan, Rob Scheider, John Turturro, Ido Mosseri, Dave Matthews, Michael Buffer, Charlotte Rae, Sayed Badreya, Daoud Heidami, Kevin Nealon, Robert Smigel, Mariah Carey, Henry Winkler, forgalmazó: InterCom Nemzetközi Kulturális Szolgáltató Zrt., honlap

Perfect Blue

Íme, egy zseni pályakezdete. A japán anime-rendező–nagyember, Satoshi Kon, a Tokiói keresztapák és a Paprika előtt – mindkettő DVD-n hozzáférhető,és őszintén ajánljuk) – készítette el a Perfect Blue című rajzfilm-thrillerét. Erős nyitás. Hiszen nehéz feladat kétdimenziós hősökkel az álom és az ébrenlét határán játszódó, egyedi, sötét tónusú (értjük: hangulatú) filmet forgatni. Satoshi megoldotta.

Moszad-ügynököt lepleztek le a moziban 1

A Yoshikazu Takeuchi-írás alapján Sadayuki Murai forgatókönyvíró által filmre adaptált sztoriban egy fiatal lány, Mima Kirigoe – zaklatott – belső világába nyerünk betekintést. Mimma többet vállal, mint amennyit lelkileg elbír (-na), és nincs igazán senki, aki támogatná. Hanem. Egy őrült próbálja elkapni, mialatt különféle rémisztő látomások ijesztik, és egyre több gyilkosság történik a környéken. És mindeközben nagyon nehéz eldönteni (eldöntenie), mi az álom, és mi a valóság.

A szigetországi mester animéje lassú ütemben indul (a tempó érthető: az ébredés, ugye), ám aztán úgy felpörög, hogy a nézőt a székébe szögezi. S mintha a kétdimenziós figurák sorsa háromdimenzióssá, plasztikussá válna, rabul ejt. A film csavaros pszichothrillerré alakul, (túl-) burjánzó erőszakkal. Ne legyintsünk, miszerint á, ez csak egy rajzfilm, a filmet kizárólag felnőtt (és kellően strapabíró) közönségnek ajánljuk. Tényleg.

Perfect Blue

(Perfect Blue), színes, feliratos, japán animációs film, 81 perc, 1998, rendező: Satoshi Kon, eredeti hangok: Junko Iwao, Rica Matsumoto, Shinpachi Tsuji, Masaaki Ôkura, Steve Blum, R. Martin Klein, Bridget Hoffman, forgalmazó: Odeon Video Kft., honlap

Ajánlott videó

Olvasói sztorik