Üzleti tippek

Elfogult MÁV-os lobbizik a Bombardier mellett?

A MÁV két felügyelő bizottsági tagja Gaskó István és Szántó János korábban ad hoc bizottságot hoztak létre a MÁV százmilliárd forintos tenderével kapcsolatos döntése felülvizsgálatára. Szántóék a mindhárom fordulóban alulmaradó Bombardier mellett lobbiznak, egyes tények alapján azonban erősen megkérdőjelezhető Szántó pártatlansága.


Előzmény 

Mint arról lapunk korábban már beszámolt, a MÁV Rt. közbeszerzési pályázatot írt ki a 30+30 külvárosi motorvonat beszerzésére. A mintegy százmilliárd forintos megrendelés elnyeréséért végül a svájci Stadler és a kanadai Bombardier maradt a finisben. A Stadlert a MÁV vezetése már háromszor hirdette ki a tender nyerteseként, de az első két alkalommal a vesztes cég megtámadta az eredményt, melyet a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisített, új eljárás lefolytatására szólítva fel a kihívót. A Stadler legutóbbi – harmadik – győzelme után a Bombardier ismét a KDB-hez fordult.

A MÁV Rt. két felügyelő bizottsági (fb) tagja, Szántó János és Gaskó István, Bárány Balázzsal ad hoc bizottságot alakított annak érdekében, hogy a MÁV Rt. motorvonat tenderén háromszor is nyertes svájci Stadler helyett a kanadai Bombardier ajánlata legyen a nyerő. A testület egyoldalas vizsgálati jelentését – amely nem tagadja, hogy a győztes Stadler motorvonatok műszaki paraméterei jobbak, és az ár is 13 milliárddal olcsóbb – a vasúttársaság felügyelő bizottsága az igazgatóságnak továbbította a Stadler második győzelme után, de a MÁV irányító testülete harmadszor is a Stadler szerelvényeit választotta. Ezek után az eseti bizottság a nyilvánossághoz fordult: Szántó János Friderikusz Sándor A szólás szabadsága című műsorában a Stadler-vonatok megvásárlása ellen érvelt.

A jelenleg is a MÁV Rt. felügyelő bizottságában ülő Szántó személye érdeklődésre tarthat számot, kérdéses, mennyire lehet elfogulatlannak tekinteni az ügyben. A FigyelőNet (FN) birtokába jutott információk szerint Szántó a Ganz Híd-Daru és Acélszerkezetgyártó (GHDA) Rt-ben 1998-ig felügyelő bizottsági, majd 2003-ig igazgatósági tag volt. (Egyébként Szántó neve több más Ganz-vállalkozás érdekköréből is közismert: Ganz Port Beruházó, Kereskedelmi és Szállítmányozási Rt.-ben 2003. április végéig fb tag, a GHDA tulajdonosai között szereplő Ganz Steelstar Kft. –ben pedig résztulajdonos).

A FigyelőNet két évvel ezelőtti híre szerint két magyar és egy osztrák magánszemély megvette azt a németországi Vetschauban működő Bombardier-üzemet, ahol forgóvázakat gyártanak vasúti kocsikhoz. A két magyar vevő közel állt a GHDA Rt.-hez és – mint akkor kiderült – a Bombardier-üzem átvétele szorosan összefüggött a GHDA és a kanadai Bombardier között kialakult, évek óta fennálló tartós üzleti kapcsolattal. A Ganz patronálási szerződést is kötött a vetschaui üzemmel, amelynek értelmében a magyar cég szakmai segítséget is nyújt – mondta el akkor lapunknak Szilvássy Gábor, a GHDA igazgatóságának alelnöke. Ez azt jelentette, hogy a vasúti kocsikhoz való forgóvázakat – az ügylet lebonyolításától fogva – a GHDA mátranováki üzeme mellett a vetschaui gyárban is gyártanak.

A Bombardier Transportation Hungary Kft. 2005 elején megszerezte a GHDA mátranováki telephelyét. Ez ugyan önmagában – a Napi Gazdaság értesülése szerint – nem jelenti azt, hogy a Bombardier a Vegyépszer Rt. és a Hídtechnika Kft. tulajdonában lévő GHDA Rt.-ben tulajdont szerzett volna, csak kivásárolta a cégből az említett telephelyet. (A BTH Kft. egyébként telephelyként is ide van bejegyezve.) A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa is felfigyelt az ügyletre és összefonódás engedélyezése iránti kérelem elmulasztása miatt eljárást indított a két cég ellen. Az eljárást később megszűnt, mert – bár a tranzakció összefonódásnak minősül – a telephely előző évi nettó árbevétele nem érte el a törvényben meghatározott szintet, így az adásvételt nem kellett jelenteni.

A fentiek ismeretében érdekes, hogy Szántó János az ad hoc vizsgálóbizottság tagjaként az alaposnak mondott, mindössze egyoldalas jelentésében – amelybe a FigyelőNet munkatársának is volt alkalma betekintenie – többször is a Bombardier mellett foglal állást. Bár a MÁV visszautasította Szántóék javaslatát, értesüléseink szerint, a történet még nem ért véget: nem zárható ki, hogy felügyelő bizottsági vizsgálat indul az ad hoc vizsgáló bizottság tagjai ellen, esetleges elfogultságukat firtatva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik